Kevesebb amerikai üdítőt vesznek a muszlimok a gázai háború óta

Mind a Coca-Cola mind pedig fő riválisa, a Pepsi évtizedeken át dollár százmilliókat költött arra, hogy a muszlim többségű országokban – Egyiptomtól Pakisztánig – piacot szerezzenek maguknak. Amerikai szimbólumokként azonban egyre inkább visszaesett a kereslet e két üditőital-óriás márkái iránt a gázai háború kezdete óta, mivel muszlim országok az Egyesült Államokat Izrael szövetségeseként értékelve így fejezik ki nemtetszésüket. A nagy nemzetközi márkák által hagyott űrt (és profitot) helyi gyártók termékei töltik be (és aratják le).

Egyiptomban a Coca-Cola eladásai idén visszaestek, míg a helyi V7 márka háromszor annyi palackot exportált saját kólájából a Közel-Keleten és a tágabb régióban, mint tavaly. Bangladesben a felháborodás miatt a Coca-Cola kénytelen volt leállítani reklámkampányait. A Közel-Keleten pedig a Pepsi gyors növekedése a gázai háború októberi kitörése után szinte teljesen elpárolgott.

Sunbal Hasszan pakisztáni vállalati vezető áprilisban Karacsiban a Coke-ot és a Pepsi-t távol tartotta az esküvői menüjéből. Azt mondta, nem akarta azt éreztetni, hogy a pénze Izrael leghűségesebb szövetségesének, az Egyesült Államoknak kasszájába kerül.
„A bojkottálással az ember nem járul hozzá ezekhez a profitokhoz” – mondta Hasszan. Ehelyett pakisztáni márkájú Cola Nextet szolgált fel esküvői vendégeinek.
Nincs egyedül. Bár a piaci elemzők szerint nehéz dollárban kifejezni a kieső eladásokat, és a PepsiCo és a Coca-Cola eddig növekvő eladásokkal rendelkezett a Közel-Kelet számos országában, a NielsenIQ piackutató szerint a nyugati italmárkák 7%-os forgalomcsökkenést szenvedtek el az év első felében a régióban.

Pakisztánban a Krave Mart, egy vezető kézbesítő alkalmazás, látta, hogy a helyi kóla-riválisok, mint a Cola Next és a Pakola népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, és mára az üdítőital-kategória mintegy 12%-át teszi ki, mondta Kassim Shroff alapító a Reutersnek.

A bojkott előtt ez az arány alig volt 2,5%.

A fogyasztói bojkott nem mai kezdeményezés, régre nyúlik vissza, már a 19. században sikerrel alkalmazták, a 20. században a dél-afrikai apartheid elleni küzdelemben, és a bojkott, a kivonulás és a szankciók (BDS) mozgalom révén széles körben elterjedt Izrael ellen.

A Coca-Colát és a Pepsit kerülő fogyasztók közül sokan hivatkoznak arra, hogy az Egyesült Államok évtizedek óta „támogatja” Izraelt, beleértve a Hamász palesztin terrorszervezet elleni folyamatban lévő háborút is.

„Néhány fogyasztó a politikai megfontolások miatt más lehetőségek mellett dönt a vásárlásai során” – mondta Ramon Laguarta, a PepsiCo vezérigazgatója a Reutersnek adott július 11-i interjújában, hozzátéve, hogy a bojkott »hatással van az olyan földrajzi területekre«, mint Libanon, Pakisztán és Egyiptom.

„Idővel átvészeljük ezt” – fogalmazott a vezérigazgató.

A PepsiCo afrikai, közel-keleti és dél-ázsiai részlegének teljes bevétele 2023-ban 6 milliárd dollár volt, derül ki az eredményközlésekből. Ugyanebben az évben a Coca-Cola bevétele az európai, közel-keleti és afrikai régióból 8 milliárd dollár volt, derül ki a cég adataiból.

Libanonban felháborodtak a Pepsi új logója miatt – Neokohn

Nekik mindenről mindig ugyanaz jut eszébe.